Prof.in Dr.in Martina Zemp
Leiterin des Arbeitsbereichs Klinische Psychologie des Kindes- und Jugendalters
Leiterin des Arbeitsbereichs Klinische Psychologie des Kindes- und Jugendalters
Tel.: 01-4277-47283
Institut für Klinische und Gesundheitspsychologie
Wächtergasse 1/Top 504, Raum D14
1010 Wien
Research Gate: www.researchgate.net/profile/Martina-Zemp
Google Scholar: scholar.google.com/citations
Forschungsschwerpunkte
- Familiäre Konflikte und ihre Bedeutung für die Entstehung und Aufrechterhaltung von psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter (insb. Aufmerksamkeitsstörungen, ADHS)
- Familiäre Risiko- und Schutzfaktoren in der Kindesentwicklung
- Treatment-Forschung und Wirkmechanismen von familienorientierten Präventionsprogrammen
Wissenschaftliche Berufstätigkeit
02/2011 – 02/2014 | Lehrstuhlassistenz: Lehrstuhl für Klinische Psychologie Kinder/Jugendliche & Paare/Familien (Prof. Dr. Guy Bodenmann), Psychologisches Institut, Universität Zürich |
Seit 02/2019 | Universitätsprofessur: Professur für Klinische Psychologie des Kindes- und Jugendalters, Institut für Klinische und Gesundheitspsychologie, Universität Wien |
10/2016 – 01/2019 | Juniorprofessur (W1): Juniorprofessur für Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie, Institut für Psychologie, Universität Mannheim |
07/2015 – 08/2015 | Visiting Researcher: Prof. Dr. Mark Cummings, Department of Psychology, University of Notre Dame, Indiana (US) und Prof. Dr. Patrick T. Davies, Department of Clinical and Social Sciences, University of Rochester, New York (US) |
03/2014 – 09/2016 | Oberassistenz: Lehrstuhl für Klinische Psychologie Kinder/Jugendliche & Paare/Familien (Prof. Dr. Guy Bodenmann), Psychologisches Institut, Universität Zürich |
01/2013 – 02/2013 | Visiting Researcher: Prof. Dr. Mark Cummings, Department of Psychology, University of Notre Dame, Indiana (US) |
Akademische Abschlüsse
09/2013 – 02/2019 | Weiterbildung Psychotherapie (Master of Advanced Studies): Weiterbildung in Systemischer Psychotherapie mit kognitiv-verhaltenstherapeutischem Schwerpunkt, Institut für Angewandte Psychologie, Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften ZHAW (Eidgenössischer Weiterbildungstitel Psychotherapie, akkreditiert durch das Schweizerische Bundesamt für Gesundheit) |
02/2011 – 02/2014 | Promotion in Psychologie: Doktoratsprogramm des Psychologischen Instituts, Universität Zürich |
09/2005 – 11/2010 | Lizentiat (äquivalent zu Master of Science M.Sc.): Studium der Psychologie, Psychopathologie des Kindes- und Jugendalters und Pädagogik, Universität Zürich |
Gremien und Ämter
Seit 04/2024 | Mitglied des wissenschaftlichen Beirats des Universitätslehrgangs "Master in Verhaltenstherapie", Postgraduate Center, Universität Wien |
Seit 01/2023 | Mitglied der ständigen Kommission der Ombudsstelle der Universität Wien zur Sicherung guter wissenschaftlicher Praxis |
Seit 06/2022 | Vertreterin der Professor*innen in der Fakultätskonferenz, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
Seit 05/2020 | Stellvertretende Vertreterin der Professor*innen in der Studienkonferenz, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
Seit 2020 | Internationales Leitlinienprojekt der DGPs „Evidenzbasierte Leitlinie zur Psychotherapie der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS)“ |
Seit 03/2019 | Mitglied des wissenschaftlichen Beratungsgremiums der Forschungs-, Lehr- und Praxisambulanz, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
04/2020 – 02/2023 | Sprecherin der Professor*innenkurie, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
09/2020 – 05/2022 | Vorsitzende der Curricular-Arbeitsgruppe zur Revision des Bachelor-Studiengangs Psychologie, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
01/2020 – 09/2022 | Stellvertretende Vorständin des Instituts für Klinische und Gesundheitspsychologie, Fakultät für Psychologie, Universität Wien |
2018 – 2022 | Sprecherin der Interessengruppe Klinische Kinder- und Jugendpsychologie und Psychotherapie der DGPs Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie |
Tätigkeit als Herausgeberin und Beirätin
Ab 2023 | Mitherausgeberin der Zeitschrift Psychologie in Erziehung und Unterricht (Ernst Reinhardt Verlag) |
Seit 2022 | Mitglied des wissenschaftlichen Beirats der Zeitschrift Kindheit und Entwicklung (Hogrefe Verlag) |
Seit 2020 | Mitglied des wissenschaftlichen Beirats des Verlags Hogrefe, Bern |
2022 – 2024 | Mitglied des Publications Committee der International Association for Relationship Research (IARR) |
Publikationsverzeichnis
Couple relationship education: A randomized controlled trial of professional contact and self-directed tools
- Autor(en)
- Martina Zemp, Corinna Merz, Fridtjof W. Nussbeck, Kim W. Halford, Marcel Schaer Gmelch, Guy Bodenmann
- Abstrakt
The aim of this randomized controlled trial was to examine the efficacy of an evidence-based relationship distress prevention program, the Couples Coping Enhancement Training (CCET), in dual well-earning couples and to investigate whether effects vary by (a) hours of professional contact and (b) mode of delivery (face to face vs. self-learning DVD). N = 159 couples were randomly assigned to 1 of 4 intervention conditions: (1) standard CCET ( 15 hours face to face), (2) compact CCET (12 hr face to face), (3) short CCET (self-learning DVD + 8 hr face to face), or (4) wait-list control group. Relationship satisfaction and dyadic coping skills were assessed by means of questionnaires completed prior to and 2 weeks after completion of the treatment, at 3-month follow-up, and at 6-month follow-up. Baseline latent change models for 2 factors showed that the CCET enhanced relationship satisfaction and dyadic coping skills in couples relative to the wait-list control group, albeit effects were small. The standard format of the CCET was not more effective than the compact or the short format indicating that reduced amount of professional contact did not decrease the treatment's efficacy and that the self-learning DVD successfully replaced the psycho-educational part of the program. Since dual earner couples usually face multiple stressors, it is a promising finding that they can strengthen their relationship with a relatively short time investment.
- Organisation(en)
- Externe Organisation(en)
- Universität Mannheim, Unknown External Organisation Unbekannt/undefiniert
- Journal
- Journal of Family Psychology
- Band
- 31
- Seiten
- 347-357
- Anzahl der Seiten
- 11
- ISSN
- 0893-3200
- DOI
- https://doi.org/10.1037/fam0000257
- Publikationsdatum
- 04-2017
- Peer-reviewed
- Ja
- ÖFOS 2012
- 501009 Kinder- und Jugendpsychologie
- Schlagwörter
- ASJC Scopus Sachgebiete
- Psychology(all)
- Link zum Portal
- https://ucris.univie.ac.at/portal/de/publications/couple-relationship-education-a-randomized-controlled-trial-of-professional-contact-and-selfdirected-tools(82008c6e-3dbd-4592-b4bd-fefa0e3a6d77).html
Vortragsverzeichnis
Couple relationship education: A randomized controlled trial of professional contact and self-directed tools
- Autor(en)
- Martina Zemp, Corinna Merz, Fridtjof W. Nussbeck, Kim W. Halford, Marcel Schaer Gmelch, Guy Bodenmann
- Abstrakt
The aim of this randomized controlled trial was to examine the efficacy of an evidence-based relationship distress prevention program, the Couples Coping Enhancement Training (CCET), in dual well-earning couples and to investigate whether effects vary by (a) hours of professional contact and (b) mode of delivery (face to face vs. self-learning DVD). N = 159 couples were randomly assigned to 1 of 4 intervention conditions: (1) standard CCET ( 15 hours face to face), (2) compact CCET (12 hr face to face), (3) short CCET (self-learning DVD + 8 hr face to face), or (4) wait-list control group. Relationship satisfaction and dyadic coping skills were assessed by means of questionnaires completed prior to and 2 weeks after completion of the treatment, at 3-month follow-up, and at 6-month follow-up. Baseline latent change models for 2 factors showed that the CCET enhanced relationship satisfaction and dyadic coping skills in couples relative to the wait-list control group, albeit effects were small. The standard format of the CCET was not more effective than the compact or the short format indicating that reduced amount of professional contact did not decrease the treatment's efficacy and that the self-learning DVD successfully replaced the psycho-educational part of the program. Since dual earner couples usually face multiple stressors, it is a promising finding that they can strengthen their relationship with a relatively short time investment.
- Organisation(en)
- Externe Organisation(en)
- Universität Mannheim, Unknown External Organisation Unbekannt/undefiniert
- Journal
- Journal of Family Psychology
- Band
- 31
- Seiten
- 347-357
- Anzahl der Seiten
- 11
- ISSN
- 0893-3200
- DOI
- https://doi.org/10.1037/fam0000257
- Publikationsdatum
- 04-2017
- Peer-reviewed
- Ja
- ÖFOS 2012
- 501009 Kinder- und Jugendpsychologie
- Schlagwörter
- ASJC Scopus Sachgebiete
- Psychology(all)
- Link zum Portal
- https://ucris.univie.ac.at/portal/de/publications/couple-relationship-education-a-randomized-controlled-trial-of-professional-contact-and-selfdirected-tools(82008c6e-3dbd-4592-b4bd-fefa0e3a6d77).html